Eleverna tycker till!

Skolans elevråd tog kontakt med kommunen och ville hjälpa till att påverka utformningen av de nya parkerna som ska byggas i området. Kommunen nappade och resulterade bland annat i en workshop.

Det började med att elevrådets ordförande och sekreterare besökte stadsbyggnadsförvaltningen i oktober. De fick dessutom gå runt i beslutande lokaler samt träffa kommunpolitiker. Jättespännande och häftigt!

Måndagen den 27/11 kom en arkitektbyrå, tillsammans med ansvariga på stadsbyggnadsförvaltningen, och höll i en workshop. Elevrådet hade organiserat så att alla 20 klasser (från både grundskolan och grundsärskolan) innan hade fått diskutera förslag i klasserna. Inför workshopen så utsåg alla 2 st representanter från varje klass som deltog.

Uppsala Nya Tidning gillade idén och kom förbi och gjorde ett reportage, läs gärna artikeln:

Vi är jättestolta över eleverna och deras insatser. De hade så många goda idéer som de delade med sig av. De var intresserade och tog sig an uppgiften med stort engagemang.

28 november 2017