Fritidshem

Fritidshemmets uppgift är att komplettera förskoleklassen och skolan och att göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap med arbete eller studier. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande, erbjuda dem en meningsfull fritid, främja allsidiga kontakter och social gemenskap (www.skolverket.se).

Johannesbäcksskolans fritidshem är uppdelat i fyra olika avdelningar. Läs gärna mer om de olika avdelningarna via länken längst ned på sidan.

Fritidsverksamheten finns till för att barnen ska vara här när vårdnadshavarna arbetar eller studerar och tiderna ska anpassas efter arbets- och restid. Det betyder att barnen själva inte kan välja om de ska vara på fritids eller inte. Det betyder också att syskon ska bli lämnade och hämtade samtidigt. Tider kan komma att behöva styrkas från arbetsgivare. Läs gärna mer i Uppsala kommuns ”Regler och rättigheter för fritidsverksamhet”.

Du ansöker om fritidsplacering för ditt barn via systemet eBarnUngdom

Tider ditt barn skall hämtas och lämnas anmäls via systemet Skola24.

All fritidsinformation skickas till vårdnadshavarna via systemet Unikum.

Har ni frågor kring fritidsplacering, avgifter och rättigheter så ta gärna kontakt med Antagningsenheten på telefon 0771–727 001.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Fritidshem