Skollagen anger vilka ramar som gäller för all skolverksamhet. Där finns de övergripande målen och riktlinjerna för skolan. Läroplanerna ska tillsammans med skollagen styra verksamheten i skolan. I ämnes- och kursplanerna står vilket syfte och mål undervisningen i varje ämne ska ha. (www.skolverket.se)

Arbetet på skolan sker enligt den värdegrund som har arbetats fram av både elever, föräldrar och personal. Skolan arbetar med tydliggörande pedagogik och har fokus på genomgående struktur i alla ämnen och aktiviteter.

På Johannesbäcksskolan finns det grundskola årskurs F-6  Här satsar vi på trygghet och utveckling för varje elev genom integrering och samarbete.

Målet är att eleverna ska känna sig trygga, nå kunskapsmål och kunskapskrav, ha respekt för varandras olikheter och utveckla en social förmåga.

Johannesbäcksskolan har nymålade lokaler och en handikappanpassad skolgård som delas med Johannesbäcks grundsärskola och Pilskolan. Skolan har hög teknisk standard med interaktiva tavlor i varje klassrum. Vi har dessutom datavagnar med bärbara datorer som kan utnyttjas i klassrummet. Vi har också ett eget litet skolbibliotek.

Det finns även fritids i skolans lokaler där verksamheten anpassas utifrån elevernas ålder och intressen. Fritidsavdelningarna har egna rum och är inte hänvisade till klassrummen.

Uppdaterad:

Andra sidor under: